We zijn trots dat we na Amerika en het Verenigd Koninkrijk ook in Nederland aan de slag kunnen met ‘gesponsorde berichten’. Dit helpt ons om te kunnen bouwen aan een duurzame onderneming. De kern van Nextdoor is en blijft het samenbrengen van buren en het bouwen aan sterkere, veiligere en gelukkigere buurten.
Door het Rode Kruis te ondersteunen willen wij een bijdrage te leveren aan het werk dat het Rode Kruis lokaal in buurten verzorgd. Dit doen we nu door het promoten van de campagne om de petitie te tekenen voor EHBO-les op de middelbare school. Annemiek van Riet werkt voor Rode Kruis Nederland. Wij vroegen haar naar wat het Rode Kruis in Nederland doet en hoe de buurt daar bij betrokken kan worden.
1. Het Rode Kruis kennen we vaak van grote acties in het buitenland maar hoe zijn jullie lokaal en in de buurten actief?
Juist op lokaal niveau in Nederland is het Rode Kruis zeer actief. In heel Nederland zijn er 202 Rode Kruis afdelingen en zijn meer dan 20.000 vrijwilligers actief voor het Rode Kruis, die dag en nacht paraat staan om slachtoffers te evacueren, medisch te ondersteunen en om kwetsbare mensen beter voor te bereiden op noodsituaties. Vrijwilligers van het Rode Kruis worden ingezet bij grote en kleine calamiteiten, en afdelingen van het Rode Kruis organiseren activiteiten voor alle mensen in de buurt. Daar waar nood is, zijn de vrijwilligers van het Rode Kruis om te helpen. Afdelingen organiseren daarnaast activiteiten om mensen voor te bereiden op noodsituaties, bijvoorbeeld door een workshop Goed voorbereid te organiseren.
2. Waarom is het van belang dat iedereen (weer) EHBO krijgt op de middelbare school?
Wat je moet doen in een EHBO-situatie is zeer goed aan te leren. Onderwijs is de plek waar jongeren levensreddende vaardigheden kunnen opdoen. En dat willen ze ook zelf. Uit onderzoek blijkt dat 91% van de jongeren tussen 12 en 18 jaar vindt dat EHBO op middelbare school moet worden gegeven.
3. Hoe verbetert dat de veiligheid in de buurt?
Snel handelen bij een ongeval speelt een grote rol bij de mate van herstel en de overlevingskans van een slachtoffer. Helaas weten veel mensen op het cruciale moment niet wat ze moeten doen, terwijl ze wel graag willen helpen. Daarom is het belangrijk dat iedereen EHBO leert. Want hoe meer mensen kennis hebben van EHBO, hoe meer mensen geholpen worden wanneer dat nodig is, overal in Nederland.
4. Hoe kan Nextdoor helpen met het bereiken van de doelstellingen van het Rode Kruis?
De centrale doelstelling van het Rode Kruis is dé humanitaire noodhulporganisatie zijn, in Nederland en daarbuiten. Dat willen we realiseren door noodhulp te verlenen, de zelfredzaamheid van mensen te versterken en het respect en de hulpbereidheid in de samenleving te vergroten. Met name in het delen van de lokale activiteiten die worden georganiseerd door lokale Rode Kruis afdelingen waar buurtbewoners profijt van kunnen hebben, en het delen van praktische tips over wat te doen bij bijvoorbeeld extreme kou of hitte, wateroverlast of storm, kan Nextdoor een belangrijke rol spelen.
5. Naast dat er EHBO gegeven wordt op de middelbare school, heb je nog een andere tip om de buurt veilig en vertrouwd te maken?
Zeker, alleen al door op je telefoon een en ander in te stellen, kan je bijdragen aan een veiligere buurt waarin mensen elkaar helpen:
- Download de gratis EHBO app van het Rode Kruis in de app store: de app geeft EHBO instructies voor meer dan tachtig veelvoorkomende huis, tuin en keukenongevallen. Ook vind je in de app waar bij jou in de buurt een AED hangt.
- Stel ICE in op je telefoon: door ICE in te stellen kan iemand in een noodsituatie (bijvoorbeeld een hulpverlener) met jouw telefoon jouw nood contactpersoon bereiken, zonder de telefoon te ontgrendelen. Instructies voor ICE instellen op je toestel vind je eenvoudig online of via je telecomprovider.
6. Waar kunnen mensen naar toe om de petitie te ondersteunen?
De petitie kan getekend worden op rodekruis.nl/ehbopetitie.
Plaats een reactie