Algemeen Bedrijf Nieuws Product

Lokale ondernemers en buurtbewoners hebben elkaar nodig

Geschreven door Michel Visser

De feestdagen staan weer voor de deur. Dit betekent dat jij misschien wel een kerstboom gaat kopen, extra boodschappen doet of je boodschappenmand vult met cadeautjes. Maar waar koop jij dit? Haal jij alles bij lokale ondernemers of koop je liever al je boodschappen in één keer bij een grote onderneming online of in een winkelcentrum? 

Met de komst van grote ondernemingen komen kleine ondernemingen steeds vaker onder druk te staan. Afgelopen vrijdag nog publiceerde de NOS een artikel over de rol die Black Friday bijvoorbeeld speelt. Dit Amerikaanse fenomeen waarbij je producten met flinke kortingen kunt kopen lijkt ieder jaar groter te worden, doordat alle grote ondernemingen met hoge kortingen strooien. Het artikel laat zien dat kleine ondernemingen de kortingen vaak uit eigen zak moeten betalen. 

Omdat Nextdoor een belangrijk platform is voor de lokale ondernemers hebben wij jullie afgelopen weken gevraagd mee te doen aan een enquête naar de rol van lokale ondernemingen. Meer dan 1928 Nextdoor-leden vulden de vragenlijst in. Dank jullie wel hiervoor!

We hebben de belangrijkste uitkomsten op rij gezet: 

  • 85,74% vindt dat lokale bedrijven een positieve invloed hebben op de buurt, het verbetert de sociale cohesie en interactie.
  • 68,72% kent tenminste één lokale ondernemer bij naam.
  • 31,59% koopt altijd of bijna altijd bij lokale ondernemingen en 46,89% minstens één keer per week. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de gunstige locatie (59,67%) en ze vinden het belangrijk dat deze bedrijven blijven bestaan (58,92%). 
  • Slechts 5,96% zegt nooit te gaan winkelen bij de lokale ondernemers en de belangrijkste reden hiervoor is dat de prijs minder voordelig is (39,88%).
  • Markten en voedingsspeciaalzaken, zoals de bakker, slager en groenteboer zijn de meest waardevolle lokale winkels voor mensen (81,19%). Ze vinden dat dit het soort bedrijf is dat saamhorigheid in de buurt creëert.
  • Lokale ondernemingen worden gewaardeerd, omdat ze identiteit en persoonlijkheid toevoegen aan de buurt (61,93%) en ze zorgen voor sterk sociaal contact met de buurt (44,26%).  
  • 56,48% zegt bereid te zijn om meer geld en tijd te investeren voor het behoud van lokale bedrijven. 

Wederzijdse sociale impact

Het zijn dus niet alleen de lokale ondernemingen die de buurt hard nodig hebben om de concurrentie met de grote ondernemingen aan te gaan, maar het werkt ook andersom. Ook buurten hebben de lokale ondernemingen hard nodig, bijvoorbeeld voor het maken van sociaal contact. Eén van de Nextdoor-leden die de enquête invulde illustreerde dit met een mooi voorbeeld:

“Uit ervaring weet ik dat als je veel en vaak dezelfde mensen tegenkomt er toch een soort band ontstaat. Zo hebben wij inmiddels een koffiegroepje op zaterdagochtend bij een lokaal bedrijf waar wij samenkomen. Steeds meer mensen schuiven aan. Inmiddels zitten we al op 10 vaste gasten. We kennen elkaar alleen van ontmoetingen in de winkels, maar we helpen elkaar nu ook als iemand bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet”.

Jij kunt de lokale economie stimuleren 

Heb jij goede ervaringen bij een lokale ondernemer? Laat dit dan aan jouw buurt weten door de onderneming aan te bevelen op Nextdoor en zo de lokale ondernemers te helpen. Hoe doe je dit? Klik op de knop hieronder die je naar ‘bedrijven’ brengt binnen Nextdoor. Zoek hier naar de onderneming die jij wilt aanbevelen aan je buren en klik op ‘aanbevelen’. Dit kun je ook anoniem doen. 

Lokale ondernemers kunnen een bedrijfspagina claimen

Binnen Nextdoor kunnen ondernemers een bedrijfspagina claimen. Dit geldt voor de lokale ondernemers met een eigen bedrijfsruimte, zoals de bakker, slager of kapper, maar ook voor lokale ondernemers zonder eigen bedrijfsruimte, zoals babysitters, schoonmakers of loodgieters. Door een bedrijfspagina te claimen kun je jouw dienst of onderneming kosteloos onder de aandacht brengen in de buurt en kunnen buren je aanbevelen.

Ook in 2020 gaat Nextdoor zich inzetten om de lokale ondernemer meer en meer bij het platform te betrekken. Houd hiervoor ons blog in de gaten. Voor nu: heel veel plezier tijdens de feestdagen en we hopen dat het winkelen in de buurt voor mooie nieuwe buurtcontacten zorgt!

12 Reacties

  • Heel goed en fijn initiatief. Als ik spreek mezelf heb ik de buurt heel hard nodig. Bij Chillings bij de buren is het nog steeds een feit dat we te weinig buurtbewoners zien. De gemeente wil ons niet tegemoet komen en zijn dan misschien wel genoodzaakt om toch weer dicht te gaan. Helaas want we hebben nog heel veel zin om deze leuke plek te delen met de bewoners van Delfgauw.

    • Hoi Corina,
      Ben je er al achter hoe je bedrijfje meer zichtbaar wordt bij nextdoor? Ik lees je post en loop tegen hetzelfde issue aan. Ben benieuwd.

      Groetjes, Remke

  • Als ik op nextdoor een bericht plaats over bijvoorbeeld korting op een merk in mijn winkel ik nul reacties krijg en ook geen bezoekers in de winkel. Ik geloof dat er tussen nu en toen jaar verder geen winkels in Driebergen te vinden zijn maar afhaalplekken voor de online shoppers. Ik zie nu al winkels verdwijnen. En daar waar opheffing staat is het inene druk. Jammer.

  • wat voor de winkels geldt, geldt ook voor de parochiekerk. Wanneer mensen die in stand willen houden is betrokkenheid bij de kerk op velerlei manieren belangrijk. Ook deelname aan kerkelijke vieringen hoort daar wezenlijk bij

    • Ben ik volledig met je eens! Als ik enigszins kan ga ik elke zondag. Soms – ik ben bijna 80 – gaat dat moeilijk vanwege lichamelijke tekortkomingen. Maar dan volg ik een viering op tv. En dan doet het er niet toe welk kerkgenootschap er te zien is. Elk kerkgenootschap dient ook een werkgenootschap te zijn. Het is bijna net zoiets als supporter van een voetbalclub; als je bij geen enkele wedstrijd aanwezig bent, betekent zo’n club niet veel voor je. En als voetballen veel voor je betekent, kijk je ook wel eens graag hoe andere clubs het doen, toch?

  • Natuurlijk zie ik het belang van lokale winkels, maar zie ook het gemak en soms enorme prijsverschillen.
    Ik zie ook het belang en de waarde van goed advies van vakmensen, dit kan niet door online winkels of webwinkels gegeven worden.
    Sommige grote winkelketens trachten te besparen op duurder personeel met betere opleiding en vooral ervaring en daarmee brengen ze hun bestaansrecht in gevaar.
    Ook de service en de snelheid kunnen toegevoegde waarden zijn van lokale winkels, bovendien is het milieu niet gediend met nog meer door de straten jakkerende pakjes bezorgers

  • De meeste mensen gaan zich oriënteren in een locale winkel en vervolgens shoppen en kopen op internet. Daarom gaat de ene na de andere detaillist over de kop en moet zijn winkel sluiten. Het z.g.n kijken, maar niet kopen effect.

    Nog even en dan zijn er nog wel winkelstraten, maar dan wel met lege winkelpanden. Men zegt bij mode, dat alles weer terug komt in de een of andere vorm. Wat die andere vorm bij winkels zal worden zijn wellicht alles omvattende shopping malls. Wie weet mag het zeggen !

  • Ik koop altijd in de winkel zelf, vooral omdat deze winkels dan tenminste blijven en we geen lege panden krijgen….dus de Blokker op Kronenburg enz. worden door ons bezocht…alles beter dan dat ze verdwijnen…

Leave a Reply to Salute X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Delen

Deel dit bericht met vrienden

Theme is edited